Hořčík

Samotný hořčík se ve své čisté formě téměř nevyskytuje, normálně je navázán na ostatní chemické prvky, především oxidy. Hořčík má mnoho forem, které se vyznačují různou mírou vstřebatelnosti do lidského organismu.
Hořčík je minerál působící jako kofaktor v mnoha procesech a doplňující se s ostatními minerály. Je mnohem častější nedostatek hořčíku než nedostatek vápníku, který je často přidáván do mnoha produktů denní spotřeby. Důležitá je také forma příjmaného hořčíku, jelikož například oxid hořečnatý, který je přítomen v šumivých kapslích je tělem příjmán pouze z cca. 5 %. Naproti tomu jiné formy hořčíku například hořčík navázaný na aminokyseliny je tělem příjmán mnohem lépe. Některé formy hořčíku jako například laktát jsou však zároveň projímavé, proto se k tomuto účelu také často používají.
Ideální formou pro doplnění většího množství hořčíku se zdá být forma navázaná na malát, která je tělem velmi dobře příjmána bez nežádoucích účinků. Zvláštní formou hořčíku je pak forma navázaná na neesenciální aminokyselinu l-threonát, jehož výroba je patentovaná a jako jediná zároveň efektivně proniká i přes mozkovou bariérou a tak může působit i přímo v mozku pro zlepšení kognitivních procesů, zklidnění nervů a zlepšení spánku.
Mezi formy suplementace hořčíku, které jsou nejlepší pro svoje působení a vstřebatelnost do lidského těla patří : Hořčík bysglicinát, hořčík malát (magnesium malate), citrát horčíku ( magnesium citrát ) a hořčík l-threonate. Tyto formy splňují kritéria pro jejich snadné využití bez nepříznivých účinků, jako v jiných formách, např.citrát hořčíku a magnesium laktát( projímavé účinky) nebo jako oxid hořčíku (neefektivita).
Ze všech forem magnézia je pouze forma l-threonát schopna dosáhnout mozku a příznivě zde působit (uklidňující a usnadňující spánek, zlepšení učení). Tato forma patří mezi ty nejdražší, zároveň jí ale stačí relativně malé množství (300 mg) pro své působení na mozkovou činnost a kognitivní procesy.
Ideální se tedy zdá být kombinace např. hořčíku glukonátu nebo malátu a hořčíku l-threonátu, poskytující dostatečné doplnění většího množství hořčíku v těle a současně i přínosy pro mozek díky unikátní formě l-threonát.
Vzhledem ke společnému mechanismu vstřebávání je nejlepší konzumovat hořčík a draslík v oddělený čas, jelikož tyto dva minerály sdílejí stejné transportéry k vstřebání a při současném podání si tedy navzájem konkurují.