Vitamín D3

28/10/2017
by Nutraday Blog

Co je to vitamin D?

Vitamin D je vitamín nutný pro regulaci minerálů vápníku a fosforu v těle. Rovněž hraje důležitou roli při udržování správné kostní struktury. Důležitá je také jeho spolupráce s vitamínem K při správném ukládání vápníku.

Expozice na slunci je pro většinu lidí dobrou cestou k získání vitaminu D. Vystavení rukou, tváře, paží a nohou na sluneční světlo 2-3krát týdně po asi jednu čtvrtinu času, který by způsobil mírné spáleniny kůže postačí, aby byl v těle produkován dostatek vitaminu D. Potřebná doba expozice se mění podle věku, typu pokožky, sezóny, denní doby apod. Tělesný tuk působí jako jakýsi druh baterie pro vitamin D. Během období intenzivního slunečního světla je vitamin D uložen v tuku a poté uvolněn, když je slunce málo.

Tělu nejbližší formou doplňkového vitamínu D je forma D3, takzvaný cholekalciferol.

 

Nedostatek vitaminu D je častější, než by se mohlo zdát. Lidé, kteří se nedostanou dostatečně na slunce, nebo tráví hodně času v kanceláři, škole apod. jsou zvláště ohroženi. Nicméně i lidé žijící v jižnějších částech světa ve slunném podnebí by mohli být ohroženi. Tito lidé totiž kvůli silnému slunci zůstávají více uvnitř, zakrývají si pokožku nebo používají opalovací krémy kvůli snížení rizika rakoviny kůže.

Starší lidé jsou také ohroženi nedostatkem vitaminu D. Tráví totiž méně času na slunci a mají méně "receptory" v kůži, které převádějí sluneční světlo na vitamin D a nemusí příjmat dostatek vitamínu D ve stravě, nebo mohou mít problémy s absorpcí vitaminu D a mohou také mít více problémů přeměňovat vitamin D ze stravy na užitečnou formu vitamin D3, v důsledku stárnutí ledvin. Někteří vědci dokonce naznačují, že riziko nedostatku vitaminu D u lidí starších než 65 let je velmi vysoké.

Doplňky stravy s vitamínem D3 mohou být nezbytné pro starší lidi, lidi žijící v severních šířkách a pro lidi s tmavší pletí, kteří potřebují více času na slunci.

Jaké jsou nejznámější formy vitaminu D?

Nejznámější jsou dvě formy vitamin D, vitamin D2 (ergokalciferol) a vitamin D3 (cholekalciferol)